van St. Jean Pied de Port naar Puente de la Reina, 105 km

29 juni 2017 - Puente La Reina, Spanje

Vanaf St. Jean (150 m.) is het zo'n 8 km naar de Spaanse grens en vervolgens klimmen we door naar de Roelandpas op 1100 meter. Met het koele weer en een stijging van meestal minder dan 7% is dat goed te doen voor onze inmiddels getrainde kuitspieren.
Bergafwaarts weten we ons met moeite warm te houden.
De tocht gaat via Roncesvalles - waar we enthousiast verwelkomd worden door Nederlandse vrijwilligers - en door het beboste dal van de Erro met zijn steile rotswanden.
Het landschap wordt verder naar het zuiden meer open met veel geschoren korenvelden. De zon breekt door en terwijl we om ons heen de dreigende onweersbuien zien, weten we het deze dag vrijwel droog te houden. We treffen weinig dorpen en campings, dus fietsen we noodgedwongen door naar Puente de la Reina. Daar treffen we een camping bij een Auberge. We kunnen er voor weinig geld een driegangenmenu krijgen (de wijn die ik bestel wordt in een groot bierglas geserveerd) in het internationale gezelschap van een groep wandelaars die bivakkeren in de slaapzalen. Na de maaltijd maken we nog een avondwandeling door Puente, een stad met veel authentieke straatjes en pittoreske winkels waar je ook nog een drankje kunt nuttigen.