van St. Jean Pied de Port naar Puente de la Reina, 105 km

29 juni 2017 - Puente La Reina, Spanje

Vanaf St. Jean (150 m.) is het zo'n 8 km naar de Spaanse grens en vervolgens klimmen we door naar de Roelandpas op 1100 meter. Met het koele weer en een stijging van meestal minder dan 7% is dat goed te doen voor onze inmiddels getrainde kuitspieren.
Bergafwaarts weten we ons met moeite warm te houden.
De tocht gaat via Roncesvalles - waar we enthousiast verwelkomd worden door Nederlandse vrijwilligers - en door het beboste dal van de Erro met zijn steile rotswanden.
Het landschap wordt verder naar het zuiden meer open met veel geschoren korenvelden. De zon breekt door en terwijl we om ons heen de dreigende onweersbuien zien, weten we het deze dag vrijwel droog te houden. We treffen weinig dorpen en campings, dus fietsen we noodgedwongen door naar Puente de la Reina. Daar treffen we een camping bij een Auberge. We kunnen er voor weinig geld een driegangenmenu krijgen (de wijn die ik bestel wordt in een groot bierglas geserveerd) in het internationale gezelschap van een groep wandelaars die bivakkeren in de slaapzalen. Na de maaltijd maken we nog een avondwandeling door Puente, een stad met veel authentieke straatjes en pittoreske winkels waar je ook nog een drankje kunt nuttigen.

1. Gerard Willemsen:
    29 juni 2017
    Goed gedaan mannen, maar niet zo overdrijven qua afstand (hoewel er ook veel berg af ging).
    En nu verder Spanje in met hopelijk wat stabieler weer
  2. Gerard Willemsen:
    29 juni 2017
    Jullie zien er op de foto nog heel fris en gezond uit! Dat doen jullie goed.
  3. Henk van Surksum:
    29 juni 2017
    Nou Gerard, ik zie toch duidelijk wat meer rimpeltjes hoor, vermoeidheid of toch de thee!!
  4. Kees:
    30 juni 2017
    Epo, dat is duidelijk!
  5. Ria van de Brug:
    30 juni 2017
    Ha jongens.

Letterlijk een grote hobbel overwonnen. Goed gedaan hoor!!
  6. Henk vd burgwal:
    2 juli 2017
    ik vind de foto,s vooral erg mooi ,het lijkt me dan ook vooral een mooie reis
    er is veel te zien vooral op de fiets,geniet er maar lekker van