Santiago de Compostela

11 juli 2017 - Santiago de Compostela, Spanje

Vandaag hebben we de sfeer geproefd van de stad waar dagelijks zo'n 2000 pelgrims arriveren. 's Morgens tonen we ons pelgrimspaspoort met tientallen stempels van de door ons bezochte steden op het pelgrimskantoor. Hiervoor ontvangen we een mooie oorkonde in het Latijn - het compostolaat - waarin bevestigd wordt dat we de tocht van Amersfoort naar Santiago over 2805 km hebben volbracht. We worden met koffie ontvangen door een Nederlands stel dat als vrijwilligers Santiagogangers een uitlaatklep biedt.
Daarna bezoeken we de kathedraal voor de pelgrimsmis. We zijn nog net op tijd om een zitplaats te bemachtigen. De Spaanse teksten zijn voor ons niet te volgen. Wel genieten we van de mooie zang van een Spaanse begeleid door het imposante orgel. Helaas klinkt op de achtergrond soms het sonore geluid van apparaten waarmee continu aan de restauratie van de kerk wordt doorgewerkt. Als slotstuk slingert een gigantisch wierookvat dwars door de zijbeuken van de kerk. Heel indrukwekkend.

Santiago bruist van leven met talloze gevulde terrasjes, straatmuzikanten, mimespelers en toeristen. We zijn getuige van een processie begeleid door een doedelzak. Vooral de pelgrims bepalen de sfeer: in groepen luid zingend, vrolijk of ingetogen, soms verweesd voor zich uitstarend nu het doel is bereikt.

Het maakt mij ook een tikje emotioneel en voldaan dat ik dit toch heb kunnen doen. We zijn ook blij dat we het er zonder brokken hebben afgebracht. De fietsen zijn heel gebleven en onze lijven hebben het - afgezien van wat maag-, knie- en beenklachten - allemaal goed doorstaan. De reis naar Santiago was een geweldig avontuur. De onderlinge sfeer is goed gebleven tot het eind. We zijn alledrie een mooie ervaring rijker geworden, hoewel elk het op zijn eigen manier heeft beleefd. Ik hoop dat ik een beetje meer 'zen' ben geworden. Maar of dat gelukt is moet een ander maar beoordelen.

Vanaf hier
zal ik terugkeren
naar het gewone leven
van alledag,
niet gewoon meer
na al wat ik ervaren heb
en als rijkdom
opgeslagen in de weg
die ik zelf ben.

(Ricky Rieter)

1. Paula Timmermans-Moerman:
    Hallo Henk, Johan en Ben,
    Van harte gefeliciteerd met het behalen van jullie einddoel. Geniet van de aansluitende vakantie.
    Groeten Paula x
  2. Gerard Willemsen:
    12 juli 2017
    Het grote genieten is begonnen.
    Wat wordt jullie volgende reisdoel??
  3. Henriette:
    Geweldig hoor!
    Petje af! Een prachtervaring, mooi om mee te maken.
    Geniet van jullie welverdiende vakantie!
    Ik vlieg vanavond JJaap en Rosa nr Porto in ong 2 uur 30!?
    Groet Henriette.
  4. Simon en Marca:
    12 juli 2017
    Fantastisch gedaan . We hebben jullie gevolgd. Hele mooie plaatjes en veel blije gezichten.
    Een goede terugreis gewenst.
    Marca en Simon
  5. Ed Blankenstijn:
    12 juli 2017
    Henk, Johan en Ben, van harte gefeliciteerd met deze prestatie! Ik ga er vanuit dat het jullie positief gevormd heeft.
    Een fijne tijd verder nog!
    Groet Ed
  6. Ruud van den Hoven:
    12 juli 2017
    Ha Ben, gefeliciteerd met jullie geweldige prestatie. Met de rijkdom die je van het reizen krijgt zit het wel goed.
    Spreek je over een paar weken weer, gewoon op de tennisbaan in Hoogland.
    Groetjes Ruud en Mia
  7. Kees de Ruiter:
    12 juli 2017
    Bewaar nog wat voor de reis naar cap finisterre. als je daar aankomt dan kunnen jullie bij zonsondergang nog wat overtollige spullen verbranden die je niet meer nodig demnk te hebben.
  8. Job van den Berg:
    13 juli 2017
    Dag mannen, wat geweldig gedaan, de tocht de verhalen, de foto's. Van harte en nog goede dagen met die jullie lief zijn!