van Sarria naar Melide, 65 km

9 juli 2017 - Melide, Spanje

Als kampeerder sta je dicht bij de natuur. Je komt tot rust met een vogelserenade of een krekelconcert op de achtergrond. Maar ook het gesnurk van een campinggast of de dreun van een verre disco moet je soms op de koop toenemen. Of zoals het hondengeblaf van de afgelopen nacht. Zodra er een begint, valt meteen het hele koor in. Ze tonen geen enkel respect voor onze begeerde zondagsrust.

Onze fietstocht begint vandaag in dichte mist.
Na 24 km komen we in het eerste stadje. Portomarin ligt aan een stuwmeer dat in 1962 is aangelegd. Veel middeleeuwse gebouwen moesten daarvoor verdwijnen en zijn hogerop steen voor steen opnieuw opgebouwd.

Veel mensen - en vooral veel Spaanse jongeren met een rugzakje - kiezen voor een pelgrimstocht van 100 of 200 km. En nu we Santiago tot op minder dan 100 km zijn genaderd, is dat goed te merken aan de honderden wandelaars die we onderweg passeren. In het begin nog fris en vrolijk, maar naarmate de dag vordert, ook steeds vaker moeizaam strompelend.

Tot aan Santiago zijn er geen campings meer, dus in Melide installeren we ons in een hostel, vlak bij een 12e eeuwse kerk en na onze siësta gaan we het stadje verkennen. Met veel leegstand biedt het een wat armoedige sfeer.

We zien er alle drie naar uit om morgen naar Santiago te gaan, toch het belangrijkste doel van onze reis. Met nog zo'n 75 km te gaan en onze goede conditie zou dat moeten lukken.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Piet kuppen:
    9 juli 2017
    Wie gaat de eindsprint winnen?
    Succes heren
  2. Gerard Willemsen:
    9 juli 2017
    Mist is een bekend verschijnsel in deze streek.
    Mooi dat jullie er bijna zijn.
  3. Peter moerman:
    9 juli 2017
    Mannen succes voor morgen , en die etappe gaan jullie zeker halen.Ben bedankt , je hebt me 5.5 week weten te boeien,met je reisverslag en de mooie foto's. Ik keek er elke dag naar uit.Ut ga jullie goed. En nog een fijne vakantie.
  4. Hansje:
    10 juli 2017
    Ook ik heb meegenomen, ga het missen ja. Geniet van het eindpunt en het weerzien met geliefden. Mijn respect hebben jullie verdiend. Liefs.
  5. Josee:
    10 juli 2017
    Vandaag de laatste "officiële" etappe! Het moet een heel bijzonder gevoel geven.
    You did it ! Congratulations! of liever ¡Lo han hecho! ¡Felicidades!
  6. Margriet:
    10 juli 2017
    Succes voor laatste etappe en geniet er even extra van.
    Bedankt voor alle mooie verhalen en de prachtige foto's
  7. Elise Blom:
    10 juli 2017
    We zijn trots op jullie!!!
  8. Kees:
    10 juli 2017
    Neem maar alvast een fles champagne mee!
  9. Anke:
    Supergoed gedaan! Gefeliciteerd!
  10. Marian:
    10 juli 2017
    Gefeliciteerd Ben, Johan en Henk! Supergoed gedaan!
  11. Linda van den Hoven:
    10 juli 2017
    Respect mannen, voor mij zijn jullie helden!
    Die 75 km halen jullie ook nog wel. Veel genoegen in Santiago en in Finistere en daarna een gelukkig weerzien met jullie vrouwen. Ik hoor dat zij het zonder jullie ook goed hebben gedaan :)