van Santo Domingo naar Burgos, 92 km

2 juli 2017 - Burgos, Spanje

Deze zondag is weer een topdag. Op onze vierde dag in Spanje breekt eindelijk de zon door. En de wind is gedraaid en komt nu uit het oosten, dus voor ons een prettig steuntje in de rug. Ons doel, Burgos, is ruim 100 km, maar we smokkelen een beetje en nemen bij het eerste stuk de doorgaande autoweg, die op deze vroege zondagmorgen erg rustig is. De caminoroute voor wandelaars loopt er ook grotendeels langs, dus worden we voortdurend begroet met een 'buen camino'. Vanaf Tosantos slingeren we over stille landwegen geleidelijk omhoog naar 1050 meter. We genieten van prachtige zonnige vergezichten. Onderweg kruist ons pad meermaals dat van een eveneens 60-jarige Belg die al met pensioen mocht (onze zuiderburen hebben het toch maar beter geregeld) die de route naar Santiago in zijn eentje heen en terug aflegt.
Op 3 km van Burgos drommen we ons door enorme mensenmassa's naar de camping. In het grote stadspark viert de streek de laatste dag van een feestweek en 52 bandjes weten het etende, drinkende en dansende publiek uitstekend te vermaken. 's Avonds verkennen we het centrum dat goed bereikbaar is via een fietspad langs de rivier. En we eten onze tapas naar goed Spaans gebruik pas na 9 uur. Het kan allemaal want we mogen morgen uitslapen om nog een dagje in deze mooie stad te vertoeven.

1. Gerard Willemsen:
    3 juli 2017
    Met wind mee is het dubbel genieten van het mooie weer. Is het dan wel verstandig een rustdag te nemen?
    Wel belangrijk om goed naar je lichaam te luisteren.